Wie kent Quest NIET?, beginnen Brand Manager Ilka Schreurs en Adjunct-hoofdredacteur Philip Fontani hun presentatie. Niemand steekt zijn vinger op. Quest is het populair-wetenschappelijke maandblad dat ingaat op intrigerende vragen. Bijvoorbeeld: Hebben kleinere mensen kleinere hersenen? Vorig jaar werd het zusje Quest Junior gelanceerd, een compleet nieuw magazine gericht op nieuwsgierige kinderen van 8 tot 12 jaar.

Hoe pak je dat aan? Vooraf is er veel onderzoek gedaan. Wat is leuk voor kinderen? Hoe prikkel je hun nieuwsgierigheid? Uit eerste testen, gewoon aan tafel met ouders en kinderen, kwamen opvallende bevindingen naar voren. Kinderen hadden niet altijd dezelfde mening als hun ouders. Kinderen vinden bijvoorbeeld dilemma’s leuk: ‘Wat zou je doen als…’ Verder leuk: beesten, strips, poep en pies grappen, aparte gewoonten van andere culturen.

Er werd een stapsgewijze lanceringscampagne ontwikkeld om bekendheid en abonnees te genereren. De beste periode om Quest te introduceren? Voor en net na de zomervakantie. Leraren hebben dan de ruimte om extra aandacht te besteden aan techniek en wetenschap.
In juni 2017 ging Quest Junior los! Naast een feestelijke lancering in VR Cinema in Amsterdam vonden 600.000 tijdschriften hun weg naar 5.700 basisscholen. Ze werden uitgedeeld aan de groepen 6, 7 en 8. Kinderen zitten ook veel op YouTube, daarom werd de onder kinderen populaire YouTuber Dylan Haegens ingezet. In het filmpje ’10 tips om je vakantie te overleven’, kwam de tip ‘Quest Junior lezen’. Ook werd Quest Junior gepromoot bij ouders en opa’s en oma’s. En… sloeg de lancering aan? Ja zeker! December vorig jaar werd Quest Junior op het tijdschriftengala, de Mercurs, uitgeroepen tot Lancering van het Jaar. De teller staat nu op ruim 10.000 abonnementen.