Senefelder Misset, X-Media Solutions, tijdschriften, drukkerij, vellen offset, rotatie offset, Imprintant
Het segmenteren van print en online media voor specifieke groepen binnen je (lezers)publiek. Uitgeverij WIJ Special Media is er helemaal in thuis. Marcel Bakker, commercieel directeur en uitgever, vertelt erover en geeft zijn visie. “Onze database is de basis.”

WIJ Special Media biedt aanstaande en jonge ouders, een doelgroep met een grote informatiebehoefte, een uitgebreid en gratis pakket geïntegreerde media, waaronder het magazine WIJ Jonge Ouders en het cadeaupakket de blije doos. Met een krachtig wervingsprogramma vergaart WIJ Special Media nagenoeg alle adressen van zwangere vrouwen van Nederland.

“Als je gaat segmenteren en personaliseren met je content, dan lever je goede en meer gerichte informatie aan je doelgroep, waardoor je voor hen relevanter bent”, aldus Marcel Bakker. “De oplage van ons gedrukte magazine WIJ Jonge Ouders, bijvoorbeeld, bestaat uit twee verschillende edities. De ene editie sturen we naar zwangere vrouwen en de andere naar gezinnen met een kind tot één jaar. We maken daar een onderscheid in content door een aantal pagina’s te wisselen. Dankzij deze katernwissel weten we onze doelgroep te raken met de juiste informatie en ontstaat er een sterke band. Dit blijkt ook uit onze lezersonderzoeken: met WIJ Jonge Ouders scoren we gemiddeld een acht.”

“Met behulp van segmentatie creëren we ook veel ruimte om samen met onze partners, de adverteerders, relevante boodschappen over te brengen. Adverteerders zijn onder meer de babywinkel Prénatal, Procter & Gamble met Pampers en Nutricia met babyvoeding. Zij zijn ook het meest succesvol als ze kunnen communiceren op het juiste moment.”

Database basis
“Onze database, die we overigens zelf beheren op eigen servers, is de basis om goed te kunnen segmenteren en personaliseren. We gaan dan ook uiterst zorgvuldig om met deze database die niet alleen gevoelige gegevens bevat, maar ook een continue instroom kent van nieuwe data van nieuwe doelgroeppersonen. Op het moment dat we adressen werven vragen we naast NAW-gegevens en een emailadres ook altijd naar de uitgerekende datum. Op basis van die uitgerekende datum gaat de doelgroep een aantal vaste fasen door en kun je op elk moment de juiste informatie geven en ook personaliseren. Kort na de geboorte willen we de adresgegevens in de database verder verrijken met de geboortedatum, de naam en het geslacht van het kind. Daarbij gaan we uiterst zorgvuldig te werk volgens vaste contactmomenten via print en online of een combinatie daarvan.”

Magazine app
“Ontwikkelingen in personalisatie zijn bij ons de komende tijd vooral gericht op online. Vorige maand hebben we de magazine app WIJ Jonge Ouders geïntroduceerd, een variant van de printvorm en zowel geschikt voor smartphone als voor tablet. De app verrijken we met Facebook feeds en linkjes naar filmpjes en sites en we gaan nog een stap verder met personalisatie. We voegen er namelijk fase-content katernen aan toe. In totaal uiteindelijk 21 katernen. Deze bestrijken de periode vanaf het moment dat vrouwen weten dat ze zwanger zijn tot en met het eerste levensjaar van hun kind. Afhankelijk van de uitgerekende datum of geboortedatum wordt het juiste katern getoond.

“Uit onderzoek is gebleken dat elke fase in de zwangerschap en in het eerste levensjaar zijn eigen vragen kent. Niet alleen wij, maar ook onze adverteerders kunnen daar met behulp van de app goed op inspelen en zo heel gericht communiceren en meer binding creëren. De adverteerder Prénatal, bijvoorbeeld, biedt vrouwen in de vierde maand van hun zwangerschap via het vier maanden katern de mogelijkheid om op afspraak te komen winkelen. Zij krijgen dan persoonlijke begeleiding in de winkel.”

“Met de app-versie willen we een platform bieden waarop je van alles kunt doen en zo zorgen voor een rijkere en sterkere beleving. De komende periode gaan we kijken hoe de consument omgaat met de app en hoe ze deze mediavorm zullen waarderen. We zijn gericht op een vrij jong publiek die al veel met de smartphone en tablet doet. Daarom denken we dat deze groep de app snel zal oppakken. We streven ernaar dat de consument door het toevoegen van extra content en beleving op termijn de voorkeur gaat geven aan de app-versie.”

Hoogste waardering
“Ik verwacht dat het personaliseren van content alleen nog maar belangrijker zal worden. Als het om print gaat dan is Printing on Demand een belangrijke ontwikkeling. Maar vooral online kun je snel schakelen en heel goed relevante content op basis van profielkenmerken aanbieden. Wat daarbij ontzettend belangrijk is dat je die database volledig onder controle hebt. En de consument verwacht ook steeds vaker gepersonaliseerde content, omdat hij weet dat er steeds meer data worden vastgelegd. Uit onderzoek komt verder naar voren dat mediavormen met gepersonaliseerde content de beste waardering krijgen. Zo hebben e-mails met persoonlijke aanhef altijd de hoogste response. Nog een andere belangrijke ontwikkeling – en daar heb je ook die database voor nodig – is het betrekken van lezers bij het genereren van content. Het is van belang dat je als uitgever daar een platform voor biedt. Op Wij.nl hebben we een forum-omgeving. Zwangere vrouwen en jonge moeders willen heel graag ervaringen met elkaar delen. Die referentiegroepen zijn voor ons weer ontzettend waardevol voor het verkrijgen van informatie.”

“Elke uitgever kan voor zichzelf bepalen waar voor hem die personalisatie zit, welke data hij dan moet vastleggen en wat daarbij onderscheidende elementen zijn. Vervolgens kan hij personaliseren in print, online, met sampling of een combinatie van deze mediavormen. Op die manier ben je relevant voor je doelgroep en creëer je extra binding.”

Senefelder Misset, X-Media Solutions, tijdschriften, drukkerij, vellen offset, rotatie offset, website ontwikkeling