Senefelder Misset, X-Media Solutions, tijdschriften, drukkerij, vellen offset, rotatie offset, seminar
In tijden van moeilijkheden voor uitgevers van tijdschriften, blijft De Groene Amsterdammer gemakkelijk overeind. Hoe doen ze dat toch? Teun Gautier, directeur en uitgever van De Groene Amsterdammer, legt uit wat de verdienmodellen van zijn weekblad zijn.
Teun Gautier

Abonnementen meest winstgevend

Veel uitgevers zien de oplages en abonnees teruglopen, maar voor De Groene Amsterdammer zijn abonnementen het belangrijkste verdienmodel. “We hebben ongeveer 15.500 vaste abonnementen, 2.500 betaalde proefabonnementen, 2000 gratis proeven en ruim 2000 exemplaren losse verkoop. In totaal hebben we een oplage van 22.000.
Een hoge meeleesfactor zorgt voor een gemiddeld lezersbereik van 90.000 per week en een netto cumulatief bereik van 350.000. Dat betekent dat we op jaarbasis 350.000 mensen bereiken. Daarnaast hebben we nu ook ongeveer 1.200 online jaarabonnementen: lezers die betalen voor De Groene Amsterdammer in pdf online. Abonnementen zijn voor ons het meest lucratief en er is nu geen noodzaak om naar alternatieve inkomstenbronnen te zoeken.”

Partnerships

Hoewel die noodzaak er niet is, zit de uitgever niet stil en bestaan er zeker additionele inkomstenbronnen. “Een interessante business case is dat we 12 keer per jaar een aparte bijlage maken met partner, zoals het Koninklijk Concertgebouworkest. Onze partners zijn ‘hoogcultuur’ merken. De bijlage, ongeveer 16 redactionele pagina’s, gaat helemaal over deze partijen. Partners dragen financieel bij aan deze bijlage, waardoor we een aanzienlijke omzetstijging genereren.”

De Groene Amsterdammer is het oudste Nederlandse opinieweekblad en vormt voor haar lezers een platform van vrijzinnige meningsvorming op het gebied van politiek, maatschappij, cultuur en literatuur. Wekelijks verzorgt Senefelder Misset de druk van De Groene Amsterdammer.

Gerelateerde inhoud: Berekening postaal gewicht