Wie aan huiseigenaren komt, krijgt te maken met Vereniging Eigen Huis. De Nederlandse belangenvereniging, opgericht in 1974, helpt tegenwoordig ruim 730.000 leden bij het kopen en bewonen van hun huis. Het verstrekken van onafhankelijke informatie staat daarbij hoog in het vaandel. Hoe ga je dan om met branded content? Hoofdredacteur Nico Dikstaal legt uit.

“Wij behartigen onder meer de belangen van onze leden bij partijen waarmee je te maken krijgt als je een eigen huis koopt of hebt. Denk bijvoorbeeld aan makelaars, notarissen, maar ook aan schilders en energieleveranciers. Onze leden hebben in vergelijking met die partijen meestal een achterstand in kennis. Daarbij komt nog dat er vaak heel veel geld mee gemoeid is. Veel mensen worden daarom lid van Vereniging Eigen Huis. Wij zorgen voor duidelijkheid en onafhankelijkheid op het gebied van informatie. Ook informeren we onze leden zo breed mogelijk. Zo kun je als (potentieel) huizenbezitter zo goed mogelijk een beslissing nemen.”

“Vereniging Eigen Huis is daarom terughoudend met branded content, of dat nu in het ledenblad Eigen Huis Magazine is, op de website Eigenhuis.nl of in onze andere uitingen. Het kan niet zo zijn dat een adverteerder ons betaalt en wij hem vervolgens als enige aanprijzen. Wij zullen bijvoorbeeld nooit zeggen dat als je kozijnen wilt dat je die bij een bepaalde leverancier moet aanschaffen. Wel zullen we zeggen waar je op moet letten bij de keuze van kozijnen en van een leverancier.”

Gezag 
“Branded content is zo populair, omdat adverteerders graag meeliften op het gezag van een medium, zonder dat het overduidelijk om promotie gaat. Ik denk dat ze hun publiek dan onderschatten, maar dan nog vind ik dat wij zo helder mogelijk moeten zijn. Daarom staat bij ons bij de advertorials nadrukkelijk dat het om een advertentie gaat, wat een advertorial ook is natuurlijk. Wij vragen ook aan adverteerders om hun advertorials te laten afwijken van de opmaak van ons blad. Het moet in een oogopslag duidelijk zijn dat het niet is gemaakt door onze redactie en dat het niet onder onze verantwoordelijkheid valt. Wij hebben natuurlijk wel de verantwoordelijkheid of we uiteindelijk iets plaatsen of niet.”

Alliantiepartners
“Verder werkt Vereniging Eigen Huis met alliantiepartners. Als je lid bent van onze vereniging, dan krijg je bij deze partners soms korting op bepaalde producten of diensten. Maar als redactie willen we wel onafhankelijk blijven als we schrijven over onderwerpen die onze partners aangaan. Als ik bijvoorbeeld over ventilatie schrijf, dan wil ik zelf bepalen hoe ik dat doe en wie ik daarover spreek. Een bedrijf mag ons niet opleggen dat we niet met een andere partij mogen praten. Ook bepalen ze niet wanneer wij bepaalde informatie plaatsen.”

“Als redactie van een belangenvereniging zijn wij dus uiterst voorzichtig met het plaatsen van commerciële content. We gaan altijd heel consciëntieus en kritisch te werk. Dat draagt ook weer bij aan onze gezaghebbende rol op het gebied van onafhankelijke informatie.”

Bio
Nico Dikstaal is hoofdredacteur bij Vereniging Eigen Huis en verantwoordelijk voor de inhoud van de website en Eigen Huis Magazine. Daarvoor was hij onder meer werkzaam in verschillende redactionele functies, waaronder chef verslaggeving en eindredactie bij Intermediair Weekblad. Hij rondde de studie economie af aan de Universiteit van Amsterdam en vervolgens de post-hbo opleiding Vaktijdschriftjournalistiek aan de School voor Journalistiek te Utrecht.
 

www.eigenhuis.nl