20ste Senefelder Misset Seminar ’Alles wat je aandacht geeft groeit’
Dagvoorzitter Ronnie Overgoor: “Verandering is aan de orde van dag. Het is de enige constante factor.” Plant Manager van Senefelder Misset Thomas Spekschoor: “Het is daarbij van belang om steeds uit te gaan van de behoeften van je klant.”

De transformatie van het oudste mediamerk ❤

Hoe innovatie Libelle redde, het oudste en grootste vrouwen-mediamerk in Nederland. Onder de bezielende leiding van de nieuwe chief in editor Hilmar Mulder ging Libelle in 2015 keihard aan de slag met innoveren. Libelle moest het grootste vrouwen-mediamerk worden, in print en online.

Dit leidde tot de ‘wheel of engagement’ strategie, oftewel het sociale ecosysteem van Libelle. Gericht op verhalen, speciaal gemaakt voor het Libelle publiek en verspreid via online kanalen. Het effect was groots: webverkeer naar Libelle.nl steeg explosief. Pageviews, bezoeken en bezoekers schoten omhoog. Nieuwe ambities zijn er ook: Libelle moet het grootste, beste en meest persoonlijke videoplatform worden voor Nederlands vrouwen van 45+ die hun leven nog leuker willen maken. Naam: Libelle TV. Daarnaast moet Libelle het grootste vlog platform in Nederland worden voor vrouwen vanaf 40 jaar. Libelle is nu het meest invloedrijke vrouwen-mediamerk van Nederland. Met een totaal bereik van 4,3 miljoen vrouwen per maand in Nederland. Innoveren is gewoon doen!

Lees hier het uitgebreide veslag over Libelle.

Hoe bereik je je jonge doelgroep? De hamvraag voor Quest.

Wie kent Quest NIET?, beginnen Brand Manager Ilka Schreurs en Adjunct-hoofdredacteur Philip Fontani hun presentatie. Niemand steekt zijn vinger op. Vorig jaar werd het zusje Quest Junior gelanceerd, een compleet nieuw magazine gericht op nieuwsgierige kinderen van 8 tot 12 jaar.

Vooraf is er veel onderzoek gedaan. Wat is leuk voor kinderen? Hoe prikkel je hun nieuwsgierigheid?  Kinderen vinden bijvoorbeeld dilemma’s leuk: ‘Wat zou je doen als…’ Verder leuk: beesten, strips, poep en pies grappen, aparte gewoonten van andere culturen.
Er was voor Quest Junior een stapsgewijze lanceringscampagne. Met in juni 2017 een feestelijke lancering in VR Cinema in Amsterdam, het uitdelen van 600.000 tijdschriften op 5.700 basisscholen aan groepen 6, 7 en 8 en promotie bij ouders en opa’s en oma’s. Ook schonk YouTuber Dylan Haegens, populair onder kinderen, er aandacht aan in een filmpje. December vorig jaar won Quest Junior op het tijdschriftengala, de Mercurs, de prijs lancering van het Jaar. De teller staat nu op ruim 10.000 abonnementen.

Lees hier het uitgebreide verslag over de praktijkcase van Quest.

Presentatie Quest

Content inzetten voor de ideale klantreis

Arke en Holland International werden in 2015 één merk: Nico van der Knaap, Head of Content & Head of Digital Brand Experience, legt uit hoe TUI content 360 graden inzet voor de ideale customer journey.

De reisorganisatie combineert merkbeleving met een uitgekiende content strategie: COPE, voluit Create Once, Publish Everywhere en dan ook met de juiste toegevoegde waarde. Dankzij deze strategie weet TUI precies welke content ze moet aanbieden aan klanten via welke kanalen en op welk moment. Klanten krijgen de juiste content, toegespitst op elke fase in de customer journey Ook levert het de TUI medewerkers de nodige kennis die ze weer kunnen inzetten in hun contacten met klanten. Heel handig is dat alle content die TUI gebruikt, is vastgelegd als content elementen. Je kunt zo steeds op maat bouwen. Voordelen van deze slimme content strategie: efficiency, effectiviteit, kostenreductie, minder klachten en verbeterpunten klantcontacten. Discover your smile! De optimale klantreis is binnen handbereik.

Meer weten over de customer journey van TUI? Lees hier het uitgebreide verslag. 

’Het moet anders’

‘’Als je niet verandert, ben je ‘dead meat’.” Zo waarschuwt Peter de Mönnink, CCO Talpa Network en CEO Talpa TV/Talpa Media Solutions. Het jonge mediabedrijf Talpa Network met merken als SBS6, Skyradio en Voetbal TV is onder zijn leiding bezig met een stevige veranderingsslag. / Zodat consumenten audiovisuele verhalen voorgeschoteld krijgen op momenten die zij zelf kiezen. Zodat marketeers met hun klanten in contact komen en hun merk kunnen laten groeien.

Een greep uit de belangrijkste veranderingen bij Talpa Network:* één centrale verkooporganisatie, zo zorg je voor een one stop shop voor marketeers, *cross-media visie en uitvoering, reduceren van complexiteit in marketing, *het bouwen van een Smart Data Platform. *koppeling van content met data om waarde en impact te creëren voor klanten, *full funnel creatie van content: van spots tot volledige crossmedia campagnes, en *brede business modellen met de nadruk op gezamenlijk ondernemen. Talpa Network wordt zo een uniek en innovatief mediabedrijf met ballen dat mensen en merken laat groeien. Let op! Meer innovaties staan op stapel.

Meer lezen over het verhaal van Peter de Mönnink? Lees dan hier het uitgebreide verslag. 

Organisaties zijn op zoek naar een nieuwe balans

“Heel veel organisaties zijn aan het sterven.” Een heftige uitspraak van Jef Staes, innovatie expert, spreker en auteur. Volgens Jef switchen we momenteel van een 2D tijdperk, waar je schaarste aan informatie had, naar een 3D tijdperk, waar je hebt te maken met een berg aan informatie en iedereen gemakkelijk toegang heeft tot die informatie. Ook woedt er een strijd tussen twee soorten mensen, tussen 2D smarts en 3D smarts. De 2D smarts werken vanuit hun intelligentie en discipline. 3D mensen handelen vanuit hun passie.

Organisaties worden vaak nog geleid door 2D smarts. Het zijn mekkerende schapen die niet weten hoe ze hun organisatie moeten veranderen. En het lastige is dat 2D mensen niet zomaar hun positie in een organisatie opgeven. Jef noemt dat het machtsdefect en het leidt tot de ondergang van organisaties. Er zijn daarom onder meer 3D managers nodig. Een goede 3D manager is een inspirerende story teller, die orde schept in de chaos en die een organisatie wel goed door de 3D innovatie- en informatievloedgolf kan loodsen. Deze manager zal eveneens een cast coach, rolverdeler, moeten zijn om medewerkers rollen te geven die het meest kansrijk zijn voor henzelf en voor de organisatie. Uitgaande van hun passie en talenten. Zo krijg je mensen in hun groove, start het echte leren en stopt het gemekker. No sheeping is het streven.

Wist het verhaal van Jef Staes u te inspireren? Lees dan hier het uitgebreide verslag. 

Presentatie Jef Staes